Az Endometriózis és Én

2019. október 25. 11:42 - Mynewbodychallenge

Sosem gondoltam, hogy valaha erről fogok beszélni - mondjuk azt sem, hogy egyáltalán magamról fogok beszélni a barátaimon kívül bárkinek-, azt pedig pláne nem, hogy ez engem is érint.
Pedig nagyon is érint és ahogy így feldereng a kép, elég hosszú ideje már...
De hogy is van ez?
Hiszen még meg sem ért a gondolat a fejemben, hogy készen állok az anyaságra csak eldöntöttük, hogy jöhetne a bébi amikor már jött is...

Pedig ugye az endometriózisnál ez nem így van.

Persze nekem is fájt minden egyes ciklus előtt, alatt és után a hasam, a hátam, mindenem, de miután ez annyira korán elkezdődött, felnőtt koromra hozzá is szoktam... Közben eltelt durván 20 év és 35 évesen pikk-pakk várandós lettem.A köztes időben nem is volt napirenden a gyerektéma, dolgoztam, buliztam, éltem az életemet.

De aztán jött a feketeleves, hiszen elképesztő súlytöbbletet szedtem magamra a terhességem alatt, ami aztán makacsul elkezdett ragaszkodni hozzám és gyakorlatilag több évig maradtunk is egy testben...

Elképesztő hosszú a lista arról, hogy mi mindent próbáltam, hova fordultam, miket vizsgáltattam ki, hogy a fránya kilóktól végérvényesen  el tudjak köszönni.
És így született meg az Eat Clean Diet, hiszen az egyetlen módszer, amivel a makacs kilók elköltöztek a zsírszövetekből, az a fehérjediéta volt.

Viszont valami nem volt kerek...

2019 februárjában a világ szeme láttára újrakezdtem a diétámat és rohamosan fogyásnak is indultam, de valamiért nem éreztem igazán jól magam a bőrömben és erre nem találtam magyarázatot.
Aztán tavasszal beiratkoztam egy iskolába, hogy a legjobbaktól tanuljak, (erről majd később írok egy külön bejegyzést) és láss csodát, jött a felismerés a tanórák alatt, hogy nekem bizony dolgom van a saját hormonrendszeremmel és azok a tüneteim, amikre hónapról hónapra legyintek, nem az élet velejárói.

Így aztán elkezdtem utána járni a problémának és ahogyan eddig is magamat teszteltem, ennek köszönhetően, hol jobban, hol rosszabbul lettem.

Elmentem egy alapos kivizsgálásra, ahol végül kiderült, hogy a galibát nagy valószínűséggel az endometriózisom okozza, teljesen felborítva a hormonrendszeremet és a vizsgálaton az arcomba mondták, hogy nagyjából mától nem ehetek glutént (Emellett még egy hosszú lista van a tiltólistás élelmiszerekről, alapanyagokról.).

És itt jön a pánik, hiszen glutén szinte mindenben van és ameddig csak a szomszéd küzd ezzel, addig csak legyintünk rá. Meg még pluszban nem ehetek gombát, brokkolit, hogy a legfontosabbakat felsoroljam, persze a diétám szempontjából. Hála az égnek szemes kávéból készült kávét ihatok, de csak napi 1-t �.

Na, akkor glutén nélkül hogy lesz az élet?
Elöljáróban annyit, hogy a gluténról mindenhonnan azt halljuk, hogy ne együk, de hát attól finom minden, amiben van... Szerencse a szerencsétlenségben, hogy az Eat Clean Diet termékek 90%-a gluténmentes és így a legnagyobb kedvenceimet mind megtarthatom.

Mi lesz utána?
Szerintem a gluténmentes lét nem olyan könnyű.... Még akkor sem, ha ma már nagyon sok termék kapható, hiszen a glutén mellett ki kell iktatnunk a cukrot (és igen, ide tartozik sajnos a gyümölcscukor is), általában a tej és tejtermékek nagy részét (laktózt), úgyhogy a legjobb, ha nagyon alaposak és körültekintőek vagyunk ebben a témában.

Természetesen egy halom jó minőségű vitaminnal és terápiával kiegészítve próbálok az endometriózisomon javítani és a műtétet megpróbálom megúszni. Miután a saját kis harcomat mostanában kezdtem és legalább 6-12 hónap kell ahhoz, hogy valamilyen pozitív eredmény észlelhető legyen, folyamatosan beszámolok Nektek az eredményekről és látni fogjátok, mennyire hatékony is a kezelés.

Nem mehetünk el azonban a probléma okozója, az endometriózis mellett sem.

Mi is az az endometriózis?

Endometriózisról akkor beszélünk, ha a méh belső nyálkahártyája (endometrium) a méh üregén kívül is megjelenik, s mivel ugyanúgy követi a hormonálisan vezérelt menstruációs ciklus változásait, a különböző területeken felgyülemlő véres váladék változatos panaszokat okoz.

Az endometriózis oka ismeretlen, kialakulására többféle elmélet létezik. Ezek közül az egyik legelterjedtebb az ún. "retrográd menstruáció" elmélet, mely szerint a menzesz alatt a véres váladék nem csupán a külvilág felé távozik, hanem a petevezetőkön át a szabad hasüreg felé is, s így alkalom nyílik a sejteknek a hashártyán, ill. a belső szervek falán való megtapadásra, osztódásra, s az így kialakult szövet a későbbiekben ugyanúgy viselkedik, mint a méh belső fala.

Előfordulhat még a sejtek szóródása vér- és nyirokerek útján, így távolabb eső szerveken (agy, tüdő) is kialakulhat az elváltozás. Ritkán, külső behatásokra (erőteljes ösztrogénhatás-hormonkezelés!) a normál sejtek is átalakulhatnak endometriális sejtekké, létrehozva így a betegséget.

Tünetek:
A tünetek az elhelyezkedéstől függően igen változatosak, de közös jellemzőjük a bizonyos mértékig megfigyelhető ciklikusság. A petefészken kialakuló kór hozza létre az ún. csokoládécisztákat, melyek véres, szervülő váladékkal teli tömlők, és fájdalmasságuk mellett terméketlenséget is okozhatnak.

A kismedencei elváltozások fájdalmas közösüléssel, a méh izmos falába való terjedések pedig erős menzeszgörcsökkel járnak. Amennyiben a húgyhólyag is érintett, vizelési fájdalom, véres vizelet és alhasi fájdalom tapasztalható, míg a bélrendszer beszűrése esetén székrekedés, ciklikus hasi fájdalom, fájdalmas székelési ingerek és véres széklet jelentkezhetnek.

Az endometriózist elhelyezkedésétől és kiterjedésétől függően négy stádiumba sorolják. Fontos azonban megjegyezni, hogy ezen stádiumok sem a tünetek erősségével, sem a termékenység prognózisával nincsenek összefüggésben.

Az endometriózis diagnosztikája

A diagnózis gyanúja a kórtörténet, tünettan alapján általában már felmerül a vizsgáló orvos fejében, és ezt megerősíthetik egyes esetekben a hagyományos nőgyógyászati vizsgálat során tapasztalt eltérések is. A leghatékonyabb, s egyben legpontosabb vizsgálati eljárás a laparoscopia, melynek során alaposan áttekintik a hasüreget, lehetőség van a szövettani vizsgálatra, s gyakran az elváltozások oldása is megtörténik egy ülésben. Időnként szükség lehet kiegészítő képalkotó vizsgálatokra (UH-, CT-, MRI-vizsgálatokra) is.

Ha kérdésetek merült volna fel a fenti cikkem kapcsán, keressetek kérdéseitekkel bizalommal emailben vagy telefonon.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mynewbodychallenge.blog.hu/api/trackback/id/tr4915262126

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása